Uhka isoista oikeudenkäyntikuluista pakotti Nokian Panimon vaihtamaan tunnetuimman tuotemerkkinsä. Keisari 66 American Pale Ale tunnetaan jatkossa nimellä Keisari APA. Samalla myös tuttu pakkaus uudistuu.
Liechtensteiniin rekisteröity ja Kyproksella pääkonttoriaan pitävä Lodestar Anstalt -yhtiö lähestyi lakitoimistonsa välityksellä Nokian Panimoa viime toukokuussa. Vaatimuksena oli, että panimo lopettaa Keisari 66 APA -oluen etiketissä kilven käytön sekä viittauksen valtatie 66:een.
Lodestarin mukaan Nokian Panimon tunnukset aiheuttavat sekaannusvaaran sen aikaisempiin tavaramerkkirekisteröinteihin.
Vaatimuksen tehostamiseksi Lodestar Anstalt sanoi olevansa valmis oikeudellisiin toimiin ja vahingonkorvausvaatimuksiin, mikäli asiaa ei saada sovinnollisesti ratkaistua.
Lodestar Anstalt on rekisteröinyt runsaasti tavaramerkkejä etenkin luokassa 32, johon sisältyvät oluet ja useimmat alkoholittomat juomat.
Yhtiön tavaramerkkisalkkuun kuuluvat muiden muassa Route 66 -teksti ja -tiekyltti.
Oikeusprosessin uhka pakotti perääntymään
Nokian Panimo on valmistanut Keisari 66 American Pale Alea vuodesta 2013, jolloin se voitti myös sarjansa Suomen Paras Olut -kilpailussa.
Toimitusjohtaja Matti Heikkilä pitää tilannetta valitettavana.
- Ensimmäinen reaktioni asianajotoimiston kirjeeseen oli tyrmistys. Sitten tutkimme tarkemmin Lodestar Anstaltin taustoja ja totesimme hallituksessa, että tuotemerkin ja pakkauksen muuttaminen on meidän kannaltamme paras ratkaisu, hän toteaa.
Heikkilän mukaan Nokian Panimolla ei ole resursseja lähteä mahdollisesti jopa vuosia kestävään oikeudenkäyntiin etenkään, kun oikeudenkäyntipaikka olisi Liechtensteinissa tai Brysselissä.
Nokialaisten epäonneksi panimon kattavaksi arvioidussa vakuutusturvassa ei oltu huomioitu mahdollisia tavaramerkkiin liittyviä riskejä. Ja vaikka vakuutusturva olisikin ollut riittävä, asian riitauttaminen olisi silti ollut epävarmaa.
- Näiden kanssa on turha lähteä riitelemään, koska niillä on liian isot muskelit ja lakitoimistot takanaan, Heikkilä harmittelee.
Harmistusta lisää, että luovuttamisestakin tulee kuluja kuten kotimaisten oikeusavustajien palkkiot, uusien tölkkien suunnittelu ja vanhojen aihioiden hävittäminen sekä hyvämaineisen oluen brändin rakentaminen uudelleen.
- Lisävaivaa aiheuttaa muun muassa uusi EAN-koodi, koska tuotteen nimi vaihtuu. Vaikka sisältö säilyykin samana, se on silti tavallaan uusi tuote, jonka myymisestä kauppoihin ja ravintoloihin täytyy neuvotella uudestaan, Heikkilä sanoo.